DLACZEGO WARTO BIEGAĆ

DLACZEGO WARTO BIEGAĆ? - to pytanie nie raz pojawiało się w mojej głowie zanim jeszcze nie doznałam pierwszej euforii biegacza. I choć swoją przygodę z bieganiem rozpoczęłam dobrych 7 lat temu - gdzie spektakularnie zdobyłam pudło w mojej kategorii wiekowej - przy okazji cyklu biegów na Służewcu - to wygraną przepłaciłam pierwszą poważną kontuzją, która potem ostatecznie odebrała mi chęć i motywację do dalszej walki. Wcześniej nie wiedziałam jak biegać - owszem osiągnęłam etap, który pozwolił mi startować i wygrywać ale same treningi były pozbawione ćwiczeń ogólnorozwojowych, odpowiedniej diety, rozciągania w najlepszej proporcji, systematyczności w bieganiu i stopniowego zwiększania kilometrażu.



DZISIAJ NADAL JESTEM LAIKIEM. Ale przez ostatnie pół roku systematycznych treningów a także pochłaniania informacji związanych z bieganiem - mogę powiedzieć, że zrobiłam krok milowy. Za 9 dni przebiegnę swój pierwszy półmaraton. O ile kilka lat wstecz słowo "półmaraton" budziło we mnie respekt i uznanie to aktualnie wiem, że to kolejny etap w mojej historii biegania i że będę chciała sięgnąć po więcej. Mało tego - mimo iż treningowo nie zdążyłam przebiec pełnego dystansu to wiem, że leży w zasięgu moich możliwości. I sądzę, że każdy kto regularnie (6-10 miesięcy) biega 3-4 razy w tygodniu może śmiało stanąć na starcie i bieg ukończyć. Reszta zależy od indywidualnych aspiracji.



Jeśli miałabym napisać dlaczego warto biegać - musiałabym podeprzeć się obserwacją biegaczy wieloletnich a także doświadczeniem własnym, które choć krótkie to znaczne.

1. Bieganie jest dostępne dla wszystkich. Żeby zacząć nie potrzebujesz wysokiej jakości sprzętu - prócz dobrych butów. Nie ogranicza Cię czas, przestrzeń, karnet, schemat. Bieganie to sport, którym możesz dowolnie stertować w czasie i przestrzeni.



Dobrą motywacją do biegu jest napięty tryb życia, który uruchamia w nas negatywne emocje - takie jak złość, niechęć czy huśtawki nastrojów lub depresyjność. W moim przypadku zdecydowanym bodźcem stały się skoki ciśnienia, które nie miały podłoża chorobowego. A skoro cierpiała głowa zdecydowałam, że najskuteczniej będzie porządnie ją przewietrzyć. To była trafna decyzja. Bieganie oczyszcza z negatywnych emocji - w każdej minucie biegu zostawiamy za sobą wszystkie stresy i frustracje, czujemy się silniejsi i bardziej pewni siebie. W bieganiu nie tylko urasta nasze ego ale pojawia się przekonanie, że nie ma takiej bariery której nie możemy pokonać. Stajemy się silniejsi psychicznie i fizycznie.

2.  Każdy może zacząć biegać. Niezależnie od tego kim jesteś i jaki jest Twój status, czy uprawiałeś sport czy jesteś kompletnie wyłączony z jakiegokolwiek ruchu. Biegać można zacząć w każdym wieku i o każdej "masie" ciała - wystarczy tylko stopniować wysiłek i przeznaczyć kilka minut dziennie na gimnastykę ogólnorozwojową. Należy również pamiętać o schemacie każdego treningu - rozgrzewka - trening - rozciąganie.

Plank na dłoniach - jedna z opcji wykonania tego ćwiczenia. Ciało ma być proste jak "deska" - wytrzymujemy jak długo możemy :) Ja aktualnie wykonuję codziennie 3-4 minuty.

Dla mnie kluczem do bezpiecznego biegania stały się ćwiczenia mięśni brzucha oraz plank - czyli deska - ćwiczenie wzmacniające mięśnie środka, które stało się dla mnie rutyną jak codzienne mycie zębów.

3. Bieganie zwiększa sprawność fizyczną, wydolność i zmniejsza ryzyko zachorowań. Systematyczne bieganie wpływa na stan naszego zdrowia - zmniejsza masę ciała, poprawia naszą odporność, reguluje ciśnienie tętnicze, obniża cholesterol i co bardzo istotne poprawia gęstość kości.

Jestem żywym przykładem na to, że bieganie poprawia gęstość kości i mogę to poprzeć badaniem densytometrycznym. Z osteopenii moje kości wróciły do stanu normalnego bez żadnej suplementacji!

Po zastosowaniu odpowiedniej diety, która w sposób znaczący zredukowała cukier w moich posiłkach - częstotliwość dręczących mnie migrenowych bóli głowy spadła do minimum! Bywają też cykle, w których migrena nie występuje - mogę więc  z czystym sumieniem stwierdzić, że systematyczny ruch i eliminacja cukru z diety to najlepsza profilaktyka w zapobieganiu migrenie!

Kiedy pół roku temu zaczynałam biegać miałam skoki ciśnienia i prowadziłam bardzo nerwowy tryb życia - w tej chwili moje tętno spoczynkowe oscyluje w granicach 60/min, wartości ciśnienia unormowały się a każdy stres rozładowuję w biegu. Bieganie jest metodą na rozładowanie wewnętrznego napięcia, które wypełnia nasze ciało!

4. To sport, który możesz uprawiać w pojedynkę. Do bieganie nie potrzebujesz towarzystwa - to okazja aby pobyć sam na sam ze sobą, poczuć kontakt z naturą, zachłysnąć się widokami, oderwać od wirtualnej rzeczywistości, posłuchać ulubionej muzyki lub potrwać w ciszy. Czas biegu to nie tylko okazja do przemyślenia nurtujących nas kwestii ale sposób na znaczną poprawę nastroju!


Proponuję czasem zatrzymać się w biegu i pozwolić sobie na odrobinę kontemplacji lub też na uplecenie wianka (wersja dla Pań) :)

5. To sport, który możesz uprawiać w grupie. W każdym mieście odbywają się bezpłatne treningi biegowe - odpowiednie do Twojego stopnia zaawansowania - dzięki temu możesz poznać nowych ludzi, zweryfikować swoją wiedzę biegową, poznać ćwiczenia, które możesz wykonywać podczas treningów a także być częścią społeczności pozytywnie "zakręconych" osobników. Ludzie poznani " w biegu" na długo zapiszą się w Twojej pamięci.

Accero Ekiden Warszawa. 2014

Bieg Krawaciarzy. Parkrun Warszawa Praga 26.04.14

Wielkanocny Parkrun Warszawa Praga - 19.04.2014

6. Biegania jest naturalnym antydepresantem. To udowodnione, że trening na świeżym powietrzu dotlenia nasz mózg, sprawia że jesteśmy radośni a nasze ciało i psyche wypełniają hormony szczęścia.

7. Tylko od Ciebie zależy czy będziesz biegał bez planu czy wdrożysz go w życie - ustanawiając sobie przy tym cele biegowe. Możesz biegać sam, po lesie - bez zegarka, aplikacji biegowych, planów na jutro. Możesz też realizować trening pod konkretny cel - 5, 10, 15, 21 czy 42 km i brać udział w imprezach biegowych, które organizowane są na terenie całego kraju.

8. Decydując się na starty w zawodach masz możliwość do uczenia się systematycznej pracy w drodze do celu. Każdy bieg długodystansowy nie tylko wzmacnia nasze ciało ale i charakter.

Start w Gawrolinie. 2014

Zapewniam Cię, że jeśli raz spróbujesz stanąć na linii startu - emocje tej chwili nie pozwolą Ci zrezygnować z kolejnych zawodów.

9. Zawsze możesz wrócić do biegania bez planu. Ty sam decydujesz jaki nadasz temu wymiar.

10. Twoje życie nigdy nie będzie takie jak przed. Bieganie zmienia nasze ciało, umysł, serce - kto poczuł w sobie euforię biegacza - na zawsze nim pozostanie.



Share on Google Plus

8 komentarzy:

  1. O jaa, mam nadzieję, że niedługo też wystartuję w półmaratonie - wszystko przede mną :) a póki co życzę powodzenia, baw się tam dobrze i daj z siebie wszystko ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie - na pewno niebawem się spotkamy na trasie :)

      Usuń
  2. Życzę powodzenia w półmaratonie, osiągnięcia jak najlepszego wyniku i spełnienia swoich założeń na ten bieg. Bieganie jest najlepszą aktywnością w którą nie trzeba inwestować zbyt dużej kasy, a można czerpać satysfakcje.

    OdpowiedzUsuń
  3. I bieganie podnosi samoocenę, serio. Kiedyś nie umiałam przebiec 100m i w życiu bym nie przypuszczała, że będę biegać po 10km. Teraz wiem, że w słowach "chcieć to móc" nie ma ani trochę przesady. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się - choć fajnie by było gdyby to stwierdzenie przekładało się na inne aspekty życia - chcieć to móc - łatwo napisać a każda droga do celu wymaga pracy, pracy i jeszcze raz pracy i systematyczności (co dla mnie osobiście jest mega trudne :P)

      Usuń
  4. zawsze marzyłam żeby biegać , i gdy zaczęłam okazało się że nie mogę .. ah zazdroszczę <3 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi przykro :( Jednak u każdego może nadejść ten moment i ja bym chciała nade wszystko go uniknąć...

      Usuń